Bine ati venit!

Vă mulţumesc ca îmi vizitaţi blogul şi că ma citiţi! Prezenţa voastră aici, în căsuţa aceasta, atât de intimă a sufletului meu, a însemnat, de multe ori, alinarea de care aveau nevoie rănile mereu deschise ale sufletului meu, încrederea care-mi lipsea pentru a mai face un pas pe acelaşi sinuos drum. Să aveţi lumină şi bucurie în noul an, să vă fie sufletele calde şi mereu îmbrăţişate de sentimente înălţătoare. Să fiţi mereu înconjuraţi de frumos şi de bunătate! Vă doresc multă sănătate! Georgeta

duminică, 8 februarie 2015

INTERVIU CU POETUL ÅžI ZIARISTUL GEORGE ROCA

Pe lângă faptul că omul George Roca este un poet ÅŸi un trubadur al spaÅ£iului virtual, el este - în sensul cel mai frumos al cuvântului – un OM. Peste tot are mulÅ£i prieteni. Prietenia e un lucru greu de păstrat, zic eu, mai ales în zilele de astăzi.”(G.N.)

Georgeta NEDELCU: AÅŸa cum spunea cineva, v-am cunoscut ÅŸi eu pe o stradă a internetului. Ne-am întâlnit spontan, la o anume intersecÅ£ie, să zicem a ÅŸansei cu spaÅ£iul virtual. Am avut norocul să îmi citiÅ£i poemele ÅŸi să mă publicaÅ£i în revista ce cu onoare o conduceÅ£i. Pe atunci când aÅ£i scris despre mine, eram la prima apariÅ£ie literară cu romanul „Exmatriculat din viaţă!”. Vă mulÅ£umesc că vă aplecaÅ£i asupra scriitorilor mai puÅ£in cunoscuÅ£i pentru a-i scoate în evidenţă pe ei ca ÅŸi scriitori, dar în special pentru a face cunoscute operele lor care vor dăinui peste timp. V-am cerut permisiunea de a vă lua un interviu ÅŸi vă rog să mă credeÅ£i că nu este o misiune uÅŸoară, pentru că am în faÅ£a mea un interlocutor de o calitate ireproÅŸabilă, un om cu un nivel de cultură vastă. Nu numai că sunteÅ£i poet, un bun ziarist ci ÅŸi un promotor cultural. De-a lungul timpului aÅ£i făcut ÅŸi faceÅ£i parte din conducerea mai multor ziare ÅŸi reviste, aÅ£i desfăşurat o luptă intensă pentru biruinÅ£a unei idei sau a unei cauze, pentru frumos, pentru curăţenia sufletului. Cu toate că locuiÅ£i în Australia, sufletul dumneavoastră este nostalgic după Ardealul nostru – meleagurile unde v-aÅ£i petrecut copilăria – ÅŸi după oamenii din România cu care luaÅ£i legătura virtual, prin postările ÅŸi comentariile făcute de aceÅŸtia. SunteÅ£i loaial ţării în care trăiÅ£i de peste 30 de ani, vă consideraÅ£i australian ÅŸi vă trăiÅ£i cu demnitate, dualitatea. SunteÅ£i redactor ÅŸef al revistei de notorietate publică „România VIP”, o revistă interesantă, pe care o răspândiÅ£i în toată lumea. IubiÅ£i oamenii ÅŸi asta o demonstraÅ£i prin ceea ce faceÅ£i zilnic. Nu există zi să nu trimiteÅ£i articolele pe care le editaÅ£i pentru revista pe care o conduceÅ£i sau pentru alte publicaÅ£ii prietene ÅŸi astfel creaÅ£i legături trainice între românii de pretutindeni. De obicei trimiteÅ£i materialele la peste 150 de adrese: redacÅ£ii, edituri, jurnale, scriitorilor ÅŸi prietenilor din întreaga lume… de la un capăt al lumii, la celălalt. Sinceră să fiu, aÅŸ vrea să vă pun câteva întrebări, pentru a vă cunoaÅŸte mai bine – atât eu, cât ÅŸi cei care vă citesc – ca să completăm, cumva, portretul dumneavoastră. SunteÅ£i un om adevărat, un om cum mi-aÅŸ dori să fie mult mai mulÅ£i oameni decât există astăzi! Cum este omul George Roca ÅŸi care este povestea sa?

George ROCA: Foarte interesanta întâmpinarea dumneavoastră! Mi-a plăcut, m-a uns pe suflet. Dar totodată m-a făcut sa mă simt stingher. De ce? Pentru că nu sunt chiar aÅŸa de „la superlativ” precum mă prezentaÅ£i dumneavoastră. Sunt un om normal care îşi caută conaÅ£ionalii pe internet pentru a construi împreună punÅ£i de legatură în domeniul culturii, artei ÅŸi al literaturii. Acest fapt mă face să mă simt mai aproape de locurile natale, de poporul pe care l-am părăsit în urmă cu treizeci de ani… Recunosc, îmi pare nespus de rău că am plecat din România; nu aÅŸ mai face-o chiar dacă aÅŸ mai trece prin acele greutăţi care m-au determinat să iau această decizie… ViaÅ£a de emigrant este grea, plină de suferinÅ£e, de singurătate, de supărări… Ce poÅ£i face ca să îţi astâmperi dorul de locurile natale? Să comunici cu cei pe care i-ai lăsat în urmă, să le scrii, să-Å£i scrie, ÅŸi astfel sufletul se mai curăţă de amărăciune. Åži apoi, dacă mai ÅŸtii să scrii „literar”, dacă ai ocazia să mai publici pe ici pe colo, începi să prinzi aripi ÅŸi să te apropii ÅŸi mai tare de ai tăi. După care încerci să îţi încropeÅŸti o revistă – rudimentară la început – dar pentru tine o bijuterie ÅŸi un ideal, iar cu trudă ÅŸi seriozitate constaÅ£i că revista a devenit mai bună, mai apreciată de cititori… Åži uite aÅŸa se adună în jurul tău prieteni dragi, care au aceleaÅŸi idealuri ÅŸi cu ajutorul lor ajungi să ieÅŸi din anonimat. De data asta trebuie să fii mai perfecÅ£ionist, să studiezi, să te informezi ÅŸi să te documentezi mult mai bine, deoarece cei care te înconjoară ÅŸi îţi citesc scrierile au pretenÅ£ii mai mari de la tine. Cu timpul poÅ£i spune că ai mai urcat o treaptă. ÃŽncepi să îţi aduni scrierile ÅŸi „pui” de-o carte, aÅŸtepÅ£i reacÅ£iile criticilor de mâna a doua… că cei de mâna întâia sunt prea ocupaÅ£i cu cei mari. Prinzând curaj mai scoÅ£i o carte… de data asta faci o lansare mai fastuoasă, unde vezi că ai un public citior mai numeros, ÅŸi unde Å£i se aduc ÅŸi câteva elogii… Nu-Å£i mai încapi în piele zicând că toată lumea literară îţi aparÅ£ine, începi să fii foarte pretenÅ£ios cu ceea ce scrii… ÅŸi cultivi (tot timid!) relaÅ£ii cu unele pesonalităţi! Åži uite aÅŸa începe să te cunoască lumea! Dacă vrei să fii fair Ã®i ajuÅ£i ÅŸi pe alÅ£ii să poată urca câteva trepte ale scrisului… Spre bucuria ta, îţi creÅŸte inima atunci când eÅŸti invitat să faci parte din colegiul de redacÅ£ie al vreunei publicaÅ£ii… fie ea cât de obscură… ÃŽncepi să ai pretenÅ£ii ÅŸi faci noi eforturi să te integrezi în conducerea unor reviste mai de prestigiu, de o mai mare circulaÅ£ie, – virtuală sau pe hârtie – unde începe să te cunoască lumea ca pe un cal breaz, mai ales dacă nu eÅŸti cu nasul pe sus! Åži de-a lungul timpului constaÅ£i că Å£i-ai făcut ÅŸi mulÅ£i, mulÅ£i prieteni…

Georgeta NEDELCU: Sunt în viaţă momente cheie, banale pentru alţii, dar providenţiale în destinul unui om. Care au fost oamenii providenţiali de care v-aţi ciocnit şi cine v-a schimbat viaţa?

George ROCA: Am să vă răspund mai pe scurt la întrebări, deoarece nu vreau să facem un interviu kilometric. Da! Au fost câţiva oameni care mi-au marcat viaÅ£a: ÃŽn primul rând au fost părinÅ£ii mei, cei mai cei! Pe drumul literar al vieÅ£ii prima a fost Doina Coman aka Ana Blandiana, vecina mea de pe strada Josef Attila din Oradea, care scria poezii ÅŸi le pierdea pe uliÅ£a copilăriei… iar eu le găseam, le citeam ÅŸi voiam să fiu ca ea… să fiu poet! Ei! Dar ea a ajuns o niagară, eu un pârâiaÅŸ… dar tot e bine că… mai curge apă ÅŸi prin albia mea. ÃŽn al doilea rând a fost profesorul meu de limba română de la liceu: Gheorghe Grigurcu, care a devenit mai târziu un important critic literar, urmat de Ioan Å¢epelea, preÅŸedintele Academiei de Åžtiinte, Literatură ÅŸi Arte (ASLA Oradea) care mi-a oferit oportunitatea e a mă „învârti” în primul spaÅ£iu literar de prestigiu. Apoi Ovidiu Drimba, un mare domn al literaturii române, istoric, scriitor si critic literar, care m-a acceptat ca prieten, cu toate că e mai în vârstă decât mine cu aproape 30 de ani. De câte ori mă duc la BucureÅŸti îl vizitez… sau vorbim destul de des la telefon. Am avut ÅŸi mai am multe de învăţat de la dânsul! Păcat că a rămas singur ÅŸi însingurat. Nu pot să nu o menÅ£ionez pe fosta mea profesoară de arta actorului, Zoe Anghel-Stanca. Domnia Sa, mi-a deschis o fereastră spre a vedea lumea în culori… ÅŸi în bune maniere! (Mi-a spus că restul e balastru ÅŸi trebuie evitat!). M-au mai marcat într-o oarecare măsură câţiva scriitori, artiÅŸti, prieteni – unii trecuÅ£i de mai multă vreme în lumea umbrelor: scriitorul Stelian Vasilescu - fostul secretar al teatrului din Oradea, Tomiţă Caragiu – fostul director al Teatrului din PloieÅŸti – unde am lucrat câţiva ani, Ion ToboÅŸaru – profesor de estetică la IATC, eruditul Mircea Zaciu – orădean prin naÅŸtere ÅŸi clujean prin expresie universitară, Zoe Dumitrescu-BuÅŸulenga, eminescolog de suflet, George Pruteanu, lingvist ÅŸi doctor al limbii române, Constantin MălinaÅŸ, o enciclopedie de cultură, Artur Silvestri, regretat promotor cultural…

Georgeta NEDELCU: La noi, mai mult ca în alte ţări, există în aceste timpuri, o uimitoare neglijenţă spirituală, care are consecinţe asupra noastră, până la urmă. Un popor fără cultură e un popor sărac. Totul vine din spirit, nu vine din trup. În orice întreprinzi în viaţa asta, că eşti scriitor, muzician, miner, artist, pictor sau orice altă meserie ai avea, totul vine din suflet. Dacă nu pui suflet în tot ceea ce faci, nu reuşeşti să faci mai nimic. E lupta asta aprigă împotriva valorii. E o lipsă a societăţii ca întreg sau a conducătorilor ei? Unde e problema?

George ROCA: Da a societăţii! Conducătorii sunt efemeri. Avem mereu intenÅ£ia să dramatizăm… de parcă românii sunt cei mai amărâţi din lume! Ce aÅŸteptăm, să vină alÅ£ii să ne facă ordine in casă? VeÅŸnic ne plângem! Ne plângem că e murdar, dar noi scuipăm pe jos; ne plângem că suntem săraci, dar suntem leneÅŸi ÅŸi ne furăm capra proprie; lăudăm mereu valorile altor popoare; stăm prost la capitolul demnitate, personalitate, mândrie naÅ£ională, egalitate în drepturi (pe care nu ÅŸtim cum să o obÅ£inem!). Plecând în străinătate uităm limba română ÅŸi ne mândrim cu faptul că tinerii noÅŸtri vorbesc numai limba ţării de emigraÅ£ie, iar noi facem pe ,,niznaiu” când revenim pe plaiurile mioritice că nu mai înÅ£elegem limba strămoÅŸilor folosind cuvinte alogene ÅŸi accente ilare în vorbire. Râd ÅŸi curcile de noi! Grecul, turcul, ungurul, filipinezul, ÅŸi alte popoare mai mititele ca faimă ÅŸi ca număr, vorbesc acasă în limba strămoÅŸilor, desigur învăţând în paralel ÅŸi limba noii patrii! Numai noi… nu mai ÅŸtim de unde venim, ai cui suntem! VeÅŸnic dăm vina pe altcineva, dar nu ne vedem bârna din ochi! Nu ne-a fost bun nici un conducător modern. Cuza a fost mason, Carol I – alogen, Ferdinand – idem, Carol al doilea – curvar, Mihai – necopt, Gheorghiu-Dej – criminal, CeauÅŸescu – tiran, Iliescu – neocomunist, Constantinescu – Å£ap, Băsescu – mincinos… Ce să mai zic! Noi nu iubim pe nimeni, dar vrem sa fim iubiÅ£i fără să dăm nimic în schimb! Åži mai apoi avem o „hibă” – veÅŸnic ne plângem de milă… Ca la noi… la nimenea! Numim România „Grădina Maicii Domnului”, dar noi nu mergem la biserică decât atunci când suntem la pământ, în rest… înjurăm ÅŸi suntem prieteni cu dracu până trecem lacu’! Poate greÅŸesc, dar cam aÅŸa văd eu problema! Aici e buba! CredeÅ£i că alÅ£ii, alte popoare nu au probleme? Chiar ţări mai bogate… Aici în Australia sunt inundaÅ£ii în trei state…, inundaÅ£ii pe o suprafaţă mai mare de două ori decât cea a României. Mii de oameni au rămas fără casă, fără adăpost, fără muncă… dar nu înjură nimeni, ÅŸi nu acuză pe nimeni, nu-l blesteamă pe Dumnezeu! Gândesc pozitiv la reconstrucÅ£ie. Parol! Suferă oare de sindromul Păsării Phoenix? Vă pun o întrebare! CredeÅ£i că românii nu vor renaÅŸte? Sunt convins că da! Mai avem puÅ£in de învăţat căci… tot se zice de noi că suntem printre primele trei popoare cele mai inteligente din Europa!

Georgeta NEDELCU: Aş vrea să vorbim puţin despre politică. Care este părerea dumneavoastră vis-à-vis de ce se întâmplă în România şi cu România? Sunteţi atent la ce se întâmplă în politica românească?

George ROCA: Unu! Nu mă atrage politica de loc! Nu am făcut niciodată parte din vreun partid sau dintr-o grupare politică. Nici în Å£ară ÅŸi nici în străinătate! ÃŽn general, evit să discut politică deoarece veÅŸnic se creează controverse. Românul face scenarii, deseori nedocumentate! Din auzite, sau citite prin cărÅ£i sau reviste de propagandă! De exemplu… se spune că România va dispare, că ne vor înghiÅ£ii ungurii, evreii, ruÅŸii sau… cine ÅŸtie ce hahalere! Că ne vom dezmembra! De care membre? Doi. GreÅŸite aceste scenarii! Să nu uităm că suntem în Uniunea Europeană cu drepturi egale. Putem să ne miÅŸcăm, avem drept al muncă, la venit – pe care putem să-l folosim pentru reconstrucÅ£ie ÅŸi modernizare – avem o Å£ară cu resurse bogate. Doar trebuiesc exploatate cu cap, nu să ne batem joc ÅŸi să le vindem pe nimica toată! Pământul nu ni-l ia nimeni! De ce nu-l cultivăm? De ce importăm fructe, legume, grâne… când odată eram declaraÅ£i „Å£ară eminamente agrară”? Apoi să fim gospodari, să exploatăm fiecare colÅ£iÅŸor de pământ. Să nu mai facem lucruri de mântuială! Să fim serioÅŸi! Pentru binele nostru ÅŸi ai urmaÅŸilor noÅŸtri. Să nu mai spălăm putina în străinătate! Să încercăm să facem ceva „acasă”! Politica românească? Cei de la conducerea ţării? Cine i-a ales? Poporul? Dacă da, atunci respectaÅ£i-i! Dacă nu vă plac… nu-i mai alegeÅ£i sau daÅ£i-i jos!

Georgeta NEDELCU: Ce înseamnă România, azi, pentru dumneavoastră?

George ROCA: V-aÅŸ răspunde în versuri ÅŸi cântece ca la ÅŸcoală, în clasele primare! România de azi pentru mine înseamnă „Å¢ara mea cu ochi frumoÅŸi” după cum o cântă Corina Chiriac, sau chiar imaginea acesteia din balada „MioriÅ£a”: „Pe-un picior de plai, pe-o gură de rai…”. Convingător este ÅŸi Nicu Alifantis cu melodia „Å¢ara noastră-i Å£ara noastră, Dulce pajiÅŸte albastră, Aripă sculptată-n dor/ De lumina ochilor…”. Cel mai semificativ răspuns mi se pare cel a lui Vasile Alecsandri în poezia „ÃŽntoarcerea în Å£ară”: „ÃŽn Å£ara mea dulce sînt drumuri de flori/ ÃŽn dulcea mea Å£ară, zbori murgule, zbori,/ ÃŽn blîndul luceafăr am un înger blînd/ ÃŽnalţă-te-n sînu-i, o! tristul meu gînd!/ Å¢ara nu-i departe; o simt, o văd eu!/ Raiul înfloreÅŸte în sufletul meu./ Steaua se arată pe cerul senin./ ÃŽngerul iubirii îmi zîmbeÅŸte lin./ PieriÅ£i, neguri dese! iată dulcea stea!/ Piei, străinătate! iată Å£ara mea!”. Åži apoi să nu uităm că în curând… „Vine, vine primăvara/ ÃŽnfloreÅŸte toată Å£ara!”. Decât să ne punem cenuşă în cap, să (ne) plângem tot timpul de milă, mai bine să o ajutăm să înflorească! Ne vom bucura de ea ÅŸi vom înflori ÅŸi noi, ÅŸi urmaÅŸii… ÅŸi urmaÅŸii urmaÅŸilor noÅŸtri! Cine zicea asta!? Ce-Å£i doresc eu Å£ie, dulce României? Răspunde în locul meu marele bard: „Ce-Å£i doresc eu Å£ie, dulce Românie,/ Å¢ara mea de glorii, Å£ara mea de dor?/ BraÅ£ele nervoase, arma de tărie,/ La trecutu-Å£i mare, mare viitor!”. Atât! Nu e destul?

Georgeta NEDELCU: Se pierde poporul ăsta? CredeÅ£i că în ’89 ne-am trezit brusc dintr-un coÅŸmar ÅŸi n-am ÅŸtiut încotro să mergem? CredeÅ£i că a fost o trecere prea bruscă la libertate ÅŸi oamenii s-au rătăcit în false valori? Ce reproÅŸaÅ£i românilor ÅŸi României?

George ROCA: Disitinsă doamnă, poporul român nu piere… Cum să piară? Unde să dispară? Suntem peste douăzeci ÅŸi cinci de milioane (incluzându-i ÅŸi pe cei din diaspora), fără să socotim fraÅ£ii basarabeni. Avem un spaÅ£iu geografic, avem tradiÅ£ii, cultură, identitate… Suntem recunoscuÅ£i ca naÅ£ie! Unde să se piardă acest popor? Grecii sunt mai puÅ£ini la număr decât noi. După cel de al doilea război mondial au emigrat în masă din cauza foamei ÅŸi a luptelor politice interne ÅŸi iată că nu au pierit! Evreii la fel, ÅŸi-au redefinit statul ÅŸi au făcut din el o oază prosperă. NemÅ£ii aÅŸiÅŸderea. Au renăscut din cenuÅŸa bombelor devenind cea mai bogată naÅ£iune din Europa. Despre care coÅŸmar vorbiÅ£i? Au avut parte ÅŸi alÅ£ii de asemenea fenomene! Nu se moare aÅŸa de uÅŸor, nu dispare un popor atât de repede! Trecerea spre noua libertate a fost de fapt o tranziÅ£ie, o reacomodare, nu un început. Parcă în urmă cu cincizeci de ani (nu!) mulÅ£i români strigau „Stalin ÅŸi poporul rus, libertate ne-a adus!”?. Câţi din ei strigau din convingere? Åži totuÅŸi cântau, dansau, trăiau… chiar dacă fraÅ£ii lor săpau la canal! Åži acum e la fel! Cântăm, dansăm, ne bucurăm de televizoare cu plasmă ÅŸi de paÅŸapoarte, chiar dacă pensionarii mai sapă încă la „canalul sărăciei”… Om bogat - om sărac, sau „cine poate, oase roade!”. C’est le capitalisme qui rend pessimistes? Parcă pe vremea comuniÅŸtilor nu eram pesimiÅŸti? Libertatea ne-o construim noi, muncind mai mult ÅŸi mai bine! Ce reproÅŸez românilor? Că nu se trezesc la realitate cu toate că ÅŸi imnul naÅ£ional începe cu „DeÅŸteaptă-te române!”. Cât despre România… o Å£ară oarecare, unde nu se întâmplă cu nimic mai dezastruos decât în alte ţări, o Å£ară minunată, de mărime medie, aliniată ţărilor civilizate! Punct!

Georgeta NEDELCU: Am ajuns o Å£ară, împărÅ£ită între nevoile ÅŸi pretenÅ£iile germanilor lui Hitler sau comuniÅŸtilor lui Stalin, Lenin ÅŸi toÅ£i care au creat degringolada lumii? L-aÅŸ pune ÅŸi pe CeauÅŸescu, dar mi-e tare greu, nu că sunt nostalgică, dar îi datorăm 400 de mii de apartamente în Å£ara asta, metroul ÅŸi multe altele… Unde e poporul curajos din vremea lui Åžtefan cel Mare, cel care făcea zid în faÅ£a tuturor?




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu